Wat doet de logopedist?
De logopedist onderzoekt en behandelt problemen die zich voordoen op het gebied van spraak, taal, stem, stotteren, afwijkende mondgewoonten, lees- en spellingsproblemen en communicatie. Hieronder ziet u per gebied welke problemen zich voor kunnen doen:
Spraak
We spreken in zinnen die bestaan uit woorden, lettergrepen en letters. Elke letter heeft zijn eigen klank. Woorden bestaan uit verschillende klanken achter elkaar. Kinderen leren de klanken van hun ouders / opvoeders, door na te doen. Door het verkeerd uitspreken van een letter (of combinaties ervan) krijgen woorden een andere betekenis.
Taal
Goed kunnen communiceren is nodig als je contact wilt maken. Taal is onmisbaar om informatie uit te wisselen. Gedachten (een idee of een plan) ontstaan in de hersenen. Er is taal nodig om die gedachten over te brengen naar iemand anders. Om te kunnen verwijzen naar zaken in de werkelijkheid. Als je de taal niet of onvoldoende beheerst, dan ben je beperkt in je mogelijkheid om met anderen te communiceren.
Lees-en spellingsproblemen
Veel lees-en spellingsproblemen komen voor in combinatie met problemen in de taalontwikkeling, fonologie (klankontwikkeling) en/of auditieve vaardigheden. Bij kinderen uit groep 2 kunnen problemen gesignaleerd worden die later kunnen leiden tot lees- en spellingsproblemen. moeite met het aanleren van begrippen zoals 'links' en 'rechts' en de dagen van de week, versjes onthouden en rijmen zijn voorbeelden van dergelijke problemen. Vanaf groep 3 zullen de lees- en spellingsproblemen duidelijker naar voren komen. In samenwerking met school kan de logopedist extra begeleiding geven op het gebied van lezen en spellen.
Stem
De stem is het middel om verstaanbaar te communiceren met anderen. Klankkleur, luidheid, toonhoogte spelen mee in hoe jouw boodschap overkomt. Wat je zegt kan een andere betekenis krijgen door de manier waarop je de woorden uitspreekt.
Gehoor
Communiceren is een combinatie van spreken en luisteren. Die twee functies horen bij elkaar, als je een gesprek voert met iemand. Je reageert op wat de ander zegt en hoe jij dat (gesproken geluid) waarneemt. Hoe je hoort beïnvloedt de reactie. Als je iets niet helemaal verstaan hebt, vraag je om te herhalen. Omdat logopedie gaat over communicatie, kijkt de logopedist ook naar het gehoor.
Slikken
Logopedisten behandelen problemen die met slikken te maken hebben. Bij heel jonge kinderen kunnen er problemen in de mond voorkomen bij zuigen, slikken en kauwen. Dit heet prelogopedie. Oorzaken zijn neurologische afwijkingen of bijvoorbeeld een lange periode van sondevoeding. De logopedist zorgt dat deze mondfuncties zich ontwikkelen en herstellen.. Ook bij ouderen kunnen stoornissen in de mond ontstaan, door een beroerte of de ziekte van Alzheimer bijvoorbeeld. Helaas heeft onze praktijk met deze laatste groep minder ervaring en vragen wij u om te zoeken naar een andere logopedist die hier meer vanaf weet.
Spraak
We spreken in zinnen die bestaan uit woorden, lettergrepen en letters. Elke letter heeft zijn eigen klank. Woorden bestaan uit verschillende klanken achter elkaar. Kinderen leren de klanken van hun ouders / opvoeders, door na te doen. Door het verkeerd uitspreken van een letter (of combinaties ervan) krijgen woorden een andere betekenis.
Taal
Goed kunnen communiceren is nodig als je contact wilt maken. Taal is onmisbaar om informatie uit te wisselen. Gedachten (een idee of een plan) ontstaan in de hersenen. Er is taal nodig om die gedachten over te brengen naar iemand anders. Om te kunnen verwijzen naar zaken in de werkelijkheid. Als je de taal niet of onvoldoende beheerst, dan ben je beperkt in je mogelijkheid om met anderen te communiceren.
Lees-en spellingsproblemen
Veel lees-en spellingsproblemen komen voor in combinatie met problemen in de taalontwikkeling, fonologie (klankontwikkeling) en/of auditieve vaardigheden. Bij kinderen uit groep 2 kunnen problemen gesignaleerd worden die later kunnen leiden tot lees- en spellingsproblemen. moeite met het aanleren van begrippen zoals 'links' en 'rechts' en de dagen van de week, versjes onthouden en rijmen zijn voorbeelden van dergelijke problemen. Vanaf groep 3 zullen de lees- en spellingsproblemen duidelijker naar voren komen. In samenwerking met school kan de logopedist extra begeleiding geven op het gebied van lezen en spellen.
Stem
De stem is het middel om verstaanbaar te communiceren met anderen. Klankkleur, luidheid, toonhoogte spelen mee in hoe jouw boodschap overkomt. Wat je zegt kan een andere betekenis krijgen door de manier waarop je de woorden uitspreekt.
Gehoor
Communiceren is een combinatie van spreken en luisteren. Die twee functies horen bij elkaar, als je een gesprek voert met iemand. Je reageert op wat de ander zegt en hoe jij dat (gesproken geluid) waarneemt. Hoe je hoort beïnvloedt de reactie. Als je iets niet helemaal verstaan hebt, vraag je om te herhalen. Omdat logopedie gaat over communicatie, kijkt de logopedist ook naar het gehoor.
Slikken
Logopedisten behandelen problemen die met slikken te maken hebben. Bij heel jonge kinderen kunnen er problemen in de mond voorkomen bij zuigen, slikken en kauwen. Dit heet prelogopedie. Oorzaken zijn neurologische afwijkingen of bijvoorbeeld een lange periode van sondevoeding. De logopedist zorgt dat deze mondfuncties zich ontwikkelen en herstellen.. Ook bij ouderen kunnen stoornissen in de mond ontstaan, door een beroerte of de ziekte van Alzheimer bijvoorbeeld. Helaas heeft onze praktijk met deze laatste groep minder ervaring en vragen wij u om te zoeken naar een andere logopedist die hier meer vanaf weet.